Revell Gorch Fock 1:350 hajó makett (05453R)
Sziasztok.
Hát kezdésképpen le kell írjam, hogy ezt a bejegyzést már az után írom, hogy a hajó teljesen össze lett rakva így nem feltétlenül lépésről lépésre számolok be róla de igyekszem minél részletesebb összefoglalást írni.
A dobozát tekintve egy szépen kidolgozott, festmény szerű borító fogad minket a doboz elején, a hajó nevével, a makett összerakásának becsült nehézségi szintjével, méretarányával és még néhány paraméterrel. Ez minket mondjuk nem is izgat különösebben. Nézzük is egyből mit tartalmaz a doboz.
A dobozt kibontva több műanyag tasakba csomagolt, fehér műanyagból fröccsöntött elemet találunk egy egy lapon, ahogy azt a makettezésben már megszokottnak tekinthetjük.
Minden elem szépen kidolgozott, apró részleteket tartalmaz és számozással van jelölve minden alkatrész, hogy a dobozban rejlő leírás szerint könnyedén össze tudjuk rakni a kis hajónkat.
Igen, tudom, hogy ebből van nagyobb méret is de ahol feleség van ott tudjuk, hogy kompromisszumos egy férfi hobby, ha egyáltalán kapunk lehetőséget annak elkezdéséhez.
Na tehát vissza térve a maketthez. A makett szett mellé kapjuk ugye az összeszereléshez szükséges leírást, némi papirust a veszélyekről, anyagokról, biztonsági előírásokról...tehát tudjátok, a szokásos "ne edd meg", "ne nyeld le" meg a "ne dugdosd sehova" szövegekkel. Bár feltételezem senkinek nem áll még véletlen se szándékába élvezetből ráülni azért sajnos vannak akik miatt muszáj belerakni az ilyen leírásokat.
Maga a makett anyaga elég masszív és jól munkálható, bár nekem a csomagok kibontása után az egyik árbóc meg volt kicsit hajolva de szerencsére ezt elég hamar lehetett orvosolni egy kis meleggel és finom hajlítással. Ezt követően olyan lett mint amilyennek egyébként is tervezték.
A hajó összerakását az alsó résszel kezdtem. Ezt kivágva lényegében a teljes hajótest felét megkapjuk, a második elem a hajótest másik fele. Ezt a két elemet kivágva a keretből, kicsit reszelővel meg kellett reszelni ezeken a részeken, de szerencsére mint mondtam, könnyen munkálható anyagból van, ezért finoman kell hozzá állni és nem bele esni sarokcsiszolóval mert lehet, hogy az egy kicsit erős lesz hozzá.
Én az alkatrészeket minden esetben először összepróbálom majd ha minden stimmel, csak ezt követően ragasztom, csavarozom vagy forrasztom össze...legalábbis ami a munkámat illeti, ezért itt is követve ezt a folyamatot, csiszolás után itt is összeillesztettem az elemeket ragasztás elött.
Már ekkor látszódott, hogy a két elem illesztése azért nem teljesen 100%-os, a műanyagban van némi amortizácíó ami nem tudom,hogy a gyártás technológiából ered vagy szimplán csak "ez ilyen".
A lényeg, hogy nem használhatatlan, szépen összerakható, ragasztható a két elem, legfeljebb némi tömítőanyagra szükség lesz ha látványos végeredményt szeretnénk.
Miután össze raktam, én legalábbis maszkoló szalagot használva, kimaszkoltam a két szín (zöld és fehér) élvonalát majd először megfestettem a fehér majd a zöld rész. Ehhez Army Painter festékeit használtam (Army Painter Fanatic Mega Set) melyekről hamarosan egy másik cikkben fogtok tudni olvasni.
A festék kiválóan fed így könnyedén és szépen meg tudtam festeni a hajótestet.
Ezt követően a fedélzetnek álltam neki ami szépen ki van dolgozva viszont sajnos itt is tapasztalható némi vetemedés és illesztési probléma. Valami oknál fogva nem volt olyan könnyű beleültetni a hajótestbe mint vártam. Vagy az egyik vége nem illeszkedett vagy a másik vége vagy középen nem feküdt be rendesen de végül nagy nehezen sikerült megtalálni mindennek a helyét és egész szépen sikerült beragasztani, csak kellett vele egy kis "sakkozás"
Mégis csak egy makettről beszélünk, mi lett volna ha minden olyan könnyedén menne mint ahogy az el van képzelve?! Természetes, hogy vannak nehézségek :)
Ami viszont kicsit a minőség zavaró volt a fedélzet "díszítése" folyamán, hogy a mentőcsónakoknál nem volt semmilyen jelölés arra, hogy a színátmenetet hol kellene megcsinálni így kizárólag a képekre tudunk hagyatkozni. Viszont ami ennél sokkal zavaróbb az az, hogy a mentőcsónakok belső részében található nem kevés fröccsöntési maradvány amit onnan még makettező szikével is nehéz tisztességesen kidolgozni onnan, pláne ha az üléseket nem szeretnénk megsérteni.
Itt kérnék elnézést mindazoktól akik a hajók minden részének hivatalos szakkifejezését tudják, én nem hogy a makettezésben vagyok kezdő de a hajózáshoz annyit se konyítok, kizárólag általános hajózási szókinccsel tudok gazdálkodni. Remélem azért ezt elnézitek nekem.
Vissza térve a hajónkhoz. A hajó vitorlái vékony műanyagba vannak kipréselve, melyeket betűkkel jelöltek meg, hogy ki kivel és hova való. Először azt hittem, hogy szükség lesz valami komolyabb ollóra a kivágásukhoz de egy átlagos háztartási Fischer konyhai olló elégnek bizonyult bőven erre a célra. Azért az ívek kivágásához már modellező szikét használtam. Kivágás után finom körömreszelőhöz hasonló de makettekhez készült reszelőn húztam meg a műanyag széleket mert azzal lehetett szépen eldolgozni az éleket.
Biztos vannak erre gyakorlottabb technikák is, de nekem ez simán bevált.
Az árbócrudakra kerülő vitorlákat nemes egyszerűséggel felragasztottam, míg az orrvitorlák esetében némileg eltértem a leírástól. Itt elvileg ragasztani kellett volna a vitorlákat a zsineghez de ezt én inkább egy kis makett fúróval és némi kézügyességgel oldottam meg. Megfúrtam a vitorlák sarkait 1-es fúróval majd átfűztem rajt a "kötelet" és végül ezeket megfeszítve kötöttem meg a helyükön.
Ha már kötél és kötés. A "kötél" a csomag része, egy szép nagy adag fehér cérna formájában. Sajnos a cérnát én kissé vékonykának találom ahhoz hogy azt kötélnek lehessen nevezni a makett méretarányait tekintve, de az összkép végül egész szép. Bár azt javaslom, hogy ha valaki kicsit komolyabb hatást szeretne elérni akkor 1-2 hajtással összefonva vagy sodorva használja akkor kicsit jobban hasonlíthat egy kötélre.
Talán az egész makett legnehezebb része a "kötelek" rögzítése volt. Itt már a hely hiány, a cérna vékonysága és a gyakorlatlanságom is nagyban szerepet játszik, minden esetre itt már tényleg komplex kihívás a csipeszes csomózás. Itt ajánlom azt, hogy a kötelező leíráson felül, vegyük elő a dobozt, esetleg néhány képet keressünk a neten a hajóról és annak kötélzetét próbáljuk meg elkészíteni mert a gyári kis "hogyan szereljünk Gorch Fock" hajó makettet, nem tartalmazza a teljes kötélzet mikéntjét. Nyílván itt a kreativitásunkra is hagyatkozhatunk és vihetünk bele egyediséget de figyeljünk rá, hogy ne vigyük túlzásba mert az se túl esztétikus ha végül a saját ujjunkat is bele kötjük a makettbe :D
Lényegében itt már kész is van a makettünk, már csak a talpazatot kell összeszereljük ami összesen 4 db elemből áll. Nem a világ legstabilabb állványa de ha egy vitrinbe szánjuk a hajót akkor oda bőven megteszi.
Itt azért az állványhoz tartozóan meg kell jegyezzem, hogy a makett teljes megépítéséhez én javaslok egy állványt vagy valamilyen tartó eszközt ami stabilan képes tartani az egész hajótestet a kivitelezés ideje alatt mert többször okozott nekem is problémát, hogy jobb lenne plusz 1-2 kéz vagy legalább ha a sajátjaimat tudnám használni azon kívül, hogy a hajót tartom.
Ha ideáig eljutottál akkor köszönöm, hogy elolvastad és remélem a jövőben megjelenő cikkeimre is vevő leszel.
A makett megépítéséhez használt anyagok, és szerszámok (linkelem is amit tudok):
- Csípőfogó The Army Painter precíziós oldalvágó-csípőfogó makettezshez-
- Szike The Army Painter hobby szike modellezéshez-makettezéshez (Ho
- Reszelő Revell reszelő készlet makettezéshez 39077 - Kreatív Hobby,
- Csiszoló
- Ecset The Army Painter Hobby Brush Set -Hobby ecsetkészlet TL5044
- Festék The Army Painter-Warpaints Fanatic: Mega Set- festékszett WP
- Nedvespaletta The Army Painter-Wet Palette- vizes paletta miniatűrök festé
- Ragasztó Revell Contacta Professional 12,5 gr - makett ragasztó 39608
Ha valamire szükségetek van, elég sok üzletet megnéztem de a legkedvezőbben a Kreatív Hobby, Makett szerszám, festék és kiegészítő webáruh oldalon találtam így bátran merem ajánlani mindenkinek amellett, hogy a tulajdonosa egy nagyon ember centrikus egyéniség és nagyon segítőkész.